Privacyverklaring Klarna

 

Voor Klarna is jouw privacy belangrijk. Daarom verzamelen en verwerken wij persoonsgegevens altijd op verantwoorde wijze en met jouw privacy in het achterhoofd. Deze privacyverklaring beschrijft hoe wij jouw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken wanneer je gebruik maakt van de diensten van Klarna (de "Diensten") en een klant van ons wordt. Voorbeelden van het gebruik van onze diensten zijn als je betaalt met één van onze betaalopties, onze applicatie op het web of op mobiel (de Klarna App) gebruikt of als je je informatie door ons laat invullen in de checkout van een webwinkel.  In dit document staat ook beschreven welke rechten je hebt en hoe je ze kunt uitoefenen.
 

Deze privacyverklaring  is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door Klarna, met uitzondering van wat is beschreven in paragraaf 1. Het is daarom belangrijk dat je deze privacyverklaring leest. 
 

Sommige van onze Diensten zullen je toegang geven tot content en functies die worden aangeboden door andere bedrijven of organisaties dan Klarna ("Derde Partij Diensten"). Dit is bijvoorbeeld het geval als we een koppeling maken van onze website naar de website van derden, en je via onze webbrowser op de Klarna App de website van derden bezoekt. Deze privacyverklaring is niet van toepassing op het verwerken van jouw persoonlijke gegevens door Derde Partij Diensten, en Klarna is niet verantwoordelijk voor het verwerken van jouw gegevens door derden.

 

Wij zijn Klarna Bank AB (publ), geregistreerd in het Zweedse handelsregister onder het registratienummer 556737-0431 met onze hoofdvestiging aan Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden. Onder het EU-recht voor de bescherming van persoonsgegevens zijn we de verwerkingsverantwoordelijke voor alle persoonsgegevens die we van jou krijgen of op een andere manier over jou verzamelen. Wij zijn verantwoordelijk voor verwerking van jouw persoonsgegevens in overeenstemming met geldige wetgeving voor gegevensbescherming.

 

1. Andere Klarna privacyverklaringen

De diensten Klarna Ident en Klarna Open Banking gebruiken je persoonsgegevens in overeenstemming met de afzonderlijke privacyverklaringen van deze Diensten, die je bij het gebruik van deze diensten worden aangeboden. Deze afzonderlijke privacyverklaringen zijn van toepassing in plaats van de hier gegeven informatie. Afzonderlijke privacyverklaringen kunnen ook gelden voor specifieke campagnes of aanbiedingen die tijdelijk beschikbaar zijn. Als dat het geval is, dan worden dergelijke afzonderlijke privacyverklaringen aangeboden bij de campagne of aanbieding.

Als je in dienst bent van Klarna, een kandidaat bent die solliciteert naar een baan bij Klarna, of een werknemer bent van een winkel die samenwerkt met Klarna, zijn andere privacyverklaringen van toepassing op de verwerking van je persoonsgegevens door Klarna voor deze doeleinden, en zul je relevante informatie ontvangen tijdens het contact met Klarna. Neem contact met ons op  -je vindt contactinformatie in paragraaf 13- als je een kopie van de relevante privacyverklaring wilt hebben.

 

2. Welke informatie verzamelen we?

2.1 Informatie die je ons verstrekt 

Jij kunt ons informatie over jezelf geven wanneer jij gebruikmaakt van een van de Diensten van Klarna, bijvoorbeeld als je kiest om te betalen met een van Klarna's betaalmethoden, contact met ons opneemt of gebruikmaakt van de Klarna App. Je mag alleen je eigen persoonsgegevens verstrekken voor het gebruik van de Diensten, zodat de Diensten op een correcte manier kunnen worden aangeboden.

Afhankelijk van welke Dienst je kiest, kan het gaan om:

Je kunt te allen tijde jouw profielgegevens, zoals jouw contactgegevens en andere bewerkbare instellingen, wijzigen. Dit kan in de Klarna App of door contact met ons op te nemen.

 

2.2 Informatie die we over jou verzamelen 

Afhankelijk van welke Dienst je gebruikt, kunnen wij, zelf of via derde partijen  (bijvoorbeeld handelsinformatie- en fraudepreventiebureaus, winkels of publieke databanken) de volgende informatie verzamelen:

 

3. Welke persoonsgegevens verwerken we, voor welk doel en op welke rechtsgrond?

Afhankelijk van de Diensten die je gebruikt, kan Klarna je persoonsgegevens verwerken voor de doeleinden die hieronder zijn opgesomd gebaseerd op de rechtsgrond genoemd voor elk afzonderlijk doeleinde. In paragraaf 4 vind je meer specifieke informatie over hoe we je gegevens verwerken in sommige van onze Diensten.

 

Verwerking bij het uitvoeren van de Diensten

 

Doel van de verwerking

Persoonsgegevens

Rechtsgrond voor verwerking

Beheer van de klantrelatie met jou op verschillende manieren, bijvoorbeeld om je betaling te beheren of onze verplichtingen uit hoofde van kredietovereenkomsten tussen jou en ons uit te voeren. 

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst

Het maken en versturen van informatie naar jou in elektronische vorm (geen marketing).

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst

Beoordelen wat de meest geschikte manier is om contact met je op te nemen om je te informeren over uitstaande schulden.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, financiële informatie (als we deze voorhanden hebben) en informatie over interactie tussen jou en Klarna.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang om zo effectief mogelijk contact met je op te kunnen nemen. 

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.  

Beoordelen in welke volgorde verschillende betaalopties aan jou moeten worden gepresenteerd bij de checkout bij een winkel die Klarna gebruikt. Deze verwerking en presentatie hebben echter geen invloed op welke betaalopties voor jou beschikbaar zijn.

 

Hiertegen kun je te allen tijde bezwaar maken door contact met ons op te nemen door middel van de hieronder genoemde contactgegevens.

 

Met deze verwerking doen wij aan profilering. Zie paragraaf 6 voor meer informatie over profilering.

 

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over goederen en/of diensten, informatie over interactie tussen jou en Klarna en informatie over de interactie tussen jou en de webwinkel.

 

Als je akkoord bent gegaan met de Voorwaarden voor het gebruik als omschreven in paragraaf 4.4, dan is de toepasselijke wettelijke grondslag de uitvoering van een overeenkomst.

 

Ben je echter niet akkoord gegaan met deze voorwaarden, dan baseert Klarna deze verwerking op een gerechtvaardigd belang. Klarna (en jij als klant) heeft er namelijk een gerechtvaardigd belang bij dat de betaaloptie van jouw voorkeur op een prominente plek wordt getoond bij de checkout.


Wij verzekeren dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons gerechtvaardigd belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken. 

Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken over onze Diensten (bijvoorbeeld nadat je contact hebt opgenomen met de klantenservice van Klarna) via e-mail, sms, telefoon of op een andere manier.

 

Je kunt te allen tijde bezwaar maken tegen dit gebruik. Je wordt ook geïnformeerd over je recht om bezwaar aan te tekenen (opt-out) elke keer dat je e-mail of telefoonnummer voor dit doel wordt gebruikt.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over goederen en/of diensten, informatie over interactie tussen jou en Klarna, en informatie over de interactie tussen jou en de winkel.

Klarna heeft een gerechtvaardigd  belang bij het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.  

Het uitvoeren van een kredietwaardigheidsbeoordeling voordat een krediet wordt verstrekt. (Zie paragraaf 4.1 over onze kredietdiensten en paragraaf 7.4 over hoe we samenwerken met handelsinformatiebureaus.)

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, financiële informatie (inclusief informatie die we extern verkrijgen van handelsinformatiebureaus), en informatie over interactie tussen jou en Klarna.

Voldoen aan wet- en regelgeving, wanneer het krediet dat we verstrekken wettelijk gereguleerd is. In het geval dat het krediet niet wettelijk gereguleerd is, worden de gegevens verwerkt om de overeenkomst uit te voeren.

Het voorkomen van IT-aanvallen (bijvoorbeeld DDos aanvallen) tegen Klarna’s Diensten, als deel van onze inspanningen om onze Diensten veilig te houden.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over interactie tussen jou en Klarna, informatie over interactie tussen jou en winkels en apparaatinformatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het veilig houden van onze Diensten.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.  

Om je als kwetsbare klant te kunnen behandelen (als je door persoonlijke omstandigheden in een kwetsbare positie bent beland.)

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna en bijzondere categorieën van persoonsgegevens.

Gebaseerd op jouw expliciete toestemming

Het verbeteren van onze Diensten, voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden, en het documenteren van wat tussen jou en onze klantenservice is besproken en afgesproken.

Opgenomen telefoongesprekken

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het verbeteren van onze Diensten en het uitvoeren van training en kwaliteitscontrole.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Het overdragen van jouw gegevens aan winkels, leveranciers en andere ontvangers (Zie paragraaf 7 voor meer informatie over hoe we je gegevens delen en waarom.)

Alle categorieën van persoonsgegevens onder paragraaf 2

Verschilt afhankelijk van de ontvangers, zie voor meer informatie paragraaf 7. Bijvoorbeeld, Klarna heeft een gerechtvaardigd belang om leveranciers te gebruiken om haar Diensten aan te bieden en we kunnen een wettelijke plicht hebben om je gegevens met de bevoegde autoriteiten te delen. Het delen van persoonsgegevens met betaaldienstverleners is nodig om de overeenkomst uit te voeren.

Het uitvoeren van risicobeoordelingen, fraudepreventie en risicomanagement (bijvoorbeeld door het verifiëren van je identiteit en het uitvoeren van controles voor fraudepreventie). 

 

Zie paragraaf 7 voor een meer gedetailleerde beschrijving van onze fraudepreventiepartners.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels en apparaatinformatie.

Klarna en andere partijen (voornamelijk klanten) hebben een gerechtvaardigd belang bij het risicomanagement van Klarna’s zakelijke dienstverlening bijvoorbeeld om de frauderisico’s te beheersen.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken Klarnah heeft ook een wettelijke plicht om haar klanten te identificeren.

Uitvoeren van incassowerkzaamheden, onder meer het innen en verkopen van schulden.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna en informatie over de interactie tussen jou en winkels.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het incasseren en verkopen van schulden.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken

 

Productverbetering en onderzoek

 

Het anonimiseren van je persoonsgegevens voor productontwikkeling om klantgedrag te analyseren.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het anonimiseren van jouw persoonsgegevens voor productontwikkeling om klantgedrag te analyseren..

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Het uitvoeren van data-analyse voor productverbetering en het testen van producten (bijvoorbeeld om risico- en fraudemodellen te verbeteren) 

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie, informatie van externe PEP- en Sanctielijsten, en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het uitvoeren van data-analyse voor productverbetering en het testen van producten.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Het mogelijk maken van intern onderzoek en het maken van statistische modellen.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het mogelijk maken van intern onderzoek en het maken van statistische modellen.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Het mogelijk maken van extern onderzoek, bijvoorbeeld door universiteiten of andere educatieve instituten.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het mogelijk maken van extern onderzoek en draagt bij tot het algemeen belang van de maatschappij bij het ondersteunen van onderzoek.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

 

Compliance en het beschermen van Klarna tegen aansprakelijkheid

 

Voldoen aan toepasselijke wet- en regelgeving zoals anti-witwas- en accountancywetten en de wettelijke vereisten inzake kapitaaltoereikendheid.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, betalingsinformatie, informatie over goederen en/of diensten, financiële informatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie, informatie van externe PEP- en Sanctielijsten en servicespecifieke informatie.

Voldoen aan een wettelijke verplichting.

Het uitvoeren van screening tegen sanctielijsten en lijsten met zogeheten politiek prominente personen.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie van externe PEP- en Sanctielijsten.

Voldoen aan een wettelijke verplichting.

Het beschermen van Klarna tegen juridische vorderingen (het beperken van de aansprakelijkheid) en het handhaven van Klarna’s wettelijke rechten.

Alle categorieën van persoonsgegevens onder paragraaf 2.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het beschermen van zichzelf tegen juridische vorderingen en het handhaven van haar wettelijke rechten.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

 

Voor marketingdoeleinden

 

Voor het versturen van marketing en aanbiedingen betreffende onze Diensten aan jou.

 

Je kunt je altijd afmelden door contact met ons op te nemen Gebruik hiervoor de contactgegevens onder paragraaf 13.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het versturen van marketing en aanbiedingen aan jou.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Om te bepalen welke marketing we je sturen. Deze verwerking stopt ook wanneer je je afmeldt voor het ontvangen van marketing.

Persoonlijke gegevens en contactinformatie, informatie over interactie tussen jou en Klarna, informatie over interactie tussen jou en winkels, apparaatinformatie en servicespecifieke informatie.

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang bij het bepalen welke marketing we je sturen.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

Om gesponsorde links te plaatsen naar producten en diensten van winkels. Informatie over producten/diensten, informatie over de interactie tussen jou en Klarna, informatie over de interactie tussen jou en winkels, toestel informatie en informatie die specifiek ziet op diensten.  

Klarna heeft een gerechtvaardigd belang om gesponsorde links te plaatsen om onze winkels in de Klarna App en onze website te promoten.

 

Wij zorgen ervoor dat de verwerking die voor dit doel wordt uitgevoerd noodzakelijk is voor het vervullen van ons legitieme belang en dat ons belang zwaarder weegt dan jouw belang om je persoonsgegevens niet voor dit doel te laten verwerken.

 

4.  Het verwerken van persoonsgegevens voor bepaalde Diensten

Deze paragraaf beschrijft het verwerken van persoonsgegevens voor bepaalde Diensten. Om meer over deze Diensten, en hun eigenschappen te leren, verwijzen we je naar de algemene voorwaarden van de betreffende Dienst.

 

4.1 Klarna’s kredietdiensten

De volgende diensten bestaan uit het verstrekken van krediet door ons aan jou: Betaal later (factuur), Betaal nu (alleen in het geval van automatische incasso), Financiering, Klarna Card en de kaart voor eenmalig gebruik (beschikbaar in de Klarna App). Om deze diensten aan te kunnen bieden, beoordelen we je kredietwaardigheid, gebaseerd op de door jou verstrekte contactgegevens en persoonlijke informatie, informatie over interactie tussen jou en Klarna en financiële informatie. De financiële informatie is inclusief extern verkregen informatie van handelsinformatiebureaus, zoals inkomen en betaalaanmerkingen (voor meer informatie over handelsinformatiebureaus zie paragraaf 7).

 

De Klarna Card en de kaart voor eenmalig gebruik

Als je de Klarna Card of de kaart voor eenmalig gebruik aanvraagt, beoordeelt Klarna je kredietwaardigheid op dezelfde wijze als bij onze andere kredietdiensten. In het geval van de Klarna Card zal Klarna de kredietbeoordeling continue aanpassen aan de hand van de interacties met Klarna.

We delen informatie over jou en de aankopen die je doet als je de Klarna Card gebruikt met VISA en leden van  het VISA-betaalnetwerk, voor zover dit nodig is om je kaarttransactie te verwerken, fraude te voorkomen en toepasselijke regels te volgen. Als je je Klarna Card vernieuwt of een nieuwe ontvangt, zullen we deze informatie aan VISA overdragen zodat VISA haar partners bij wie jij je kaartgegevens hebt opgeslagen kan informeren (bijvoorbeeld bij herhaalde transacties).

Als je je Klarna Card aan een digitale portemonnee toevoegt, zullen we je gegevens delen met de aanbieder van de digitale portemonnee in overeenstemming met de privacyverklaring van die aanbieder.

 

4.2 Aanbiedingen en uitnodigingen op sociale media 

Als je geklikt hebt op één van onze advertenties of evenementen gepost op een socialmedia-website van een derde partij kunnen we je contactinformatie krijgen zoals je die in je gebruikersprofiel van het betreffende platform hebt staan (zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer en andere relevante zakelijke informatie zoals naam en adres van je bedrijf en de industrie waarin je werkzaam bent.). We gebruiken deze informatie om je de aangevraagde Dienst te leveren en om je marketing en aanbiedingen te sturen met betrekking tot onze Diensten. Je kunt je hiervoor altijd afmelden door contact met ons op te nemen. Zie hiervoor paragraaf 13.

 

4.3 De Klarna-rekeningen (spaar- en betaalrekeningen)

Als je een Klarna-rekening hebt, verwerkt Klarna ook informatie over jouw transacties en tegoeden. Wanneer je transacties of betalingen op andere rekeningen verricht, deelt Klarna je naam en rekeningnummer met de ontvanger en de financiële instelling van de ontvanger.

Als je een betaling hebt verricht op een Klarna-rekening, verwerkt Klarna de informatie die zij van de bank ontvangt die je hebt gebruikt voor de transactie, zoals je naam en rekeningnummer.

 

4.4 De Klarna-gebruikerservaring geleverd onder de Voorwaarden voor het gebruik van Klarna Services

Om een vlotte gebruikerservaring te kunnen leveren, zowel voor als na je aankoop, bieden wij de Diensten aan die hieronder beschreven staan en die meer specifiek zijn omschreven in de Voorwaarden voor het gebruik van Klarna Services. Het gebruik van deze Diensten houdt de volgende verwerking van je persoonsgegevens in: 

 

Historische transacties

Wij bewaren informatie  over de goederen/diensten die je  aanschaft via onze Diensten of waartoe je ons op een andere manier toegang tot verleent, om deze informatie aan je te kunnen tonen.

 

Voorkeur voor het invullen van je gegevens

Het automatisch invullen van je gegevens kan op twee manieren gebeuren - door je interactie en door middel van een cookie. 

 

Automatisch invullen door je interactie

Als je de Diensten gebruikt kunnen we vragen om je persoonlijke informatie en contactgegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum of nationaal identificatienummer, alsmede andere informatie indien van toepassing. Wij bewaren deze informatie in onze systemen, en wanneer je bij ons terugkeert of onze Diensten gebruikt, hoef je alleen maar wat informatie op te geven zoals telefoonnummer, e-mail, postcode of nationaal ID-nummer (afhankelijk van het land), zodat wij de overige velden automatisch met de rest van de gegevens kunnen vullen.

 

Automatisch invullen door een cookie

Een andere methode die we kunnen gebruiken om je gegevens automatisch in te vullen is het plaatsen van cookies op je apparaat (computer, tablet, mobiele telefoon, etc.), waardoor je de mogelijkheid krijgt ervoor te kiezen om informatie zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum of nationaal identificatienummer en kaartgegevens bij Klarna op te slaan. Als je dit doet, gebruiken we de cookie om die gegevens op te halen bij Klarna als je gebruik maakt van onze Diensten op hetzelfde apparaat. We zullen je gegevens automatisch invullen wanneer je interactie hebt met Klarna.

 

Deactivering van automatisch invullen

Als je geen gebruik wilt maken van automatisch invullen kun je contact met ons opnemen om je instellingen aan te passen. Je kunt je instellingen ook aanpassen in de Klarna App of direct tijdens het aankoopproces in een winkel. Je kunt op elk gewenst moment alle cookies op je apparaat verwijderen, waardoor onze cookie ook wordt verwijderd.

 

Voorgeselecteerde voorkeursbetalingsmethoden

Klarna kan vooraf de betaalmethode selecteren die volgens ons de beste manier van betalen voor jou is. Deze verwerking en weergave heeft geen invloed op de betaalmethoden die voor je beschikbaar zijn. Voor deze beoordeling verwerkt Klarna informatie over de interactie tussen jou en Klarna, zoals informatie over de door jou eerder gekozen betaalmethoden, aankoopbedragen en winkel. Deze verwerking is profilering. Zie paragraaf 6 voor meer informatie over het opstellen van profielen.

 

Aanbiedingen en voordelen

Om je voordelen te kunnen bieden zoals kortingen, speciale evenementen, early access tot producten, kortingsacties, aanbiedingen van verkopers, proefexemplaren, give-aways etc., kijken we naar de informatie over interacties tussen jou en Klarna (zoals het aantal aankopen onder een bepaalde periode) en je contactinformatie en persoonlijke gegevens . Dit kan gepaard gaan met het opstellen van profielen. Zie paragraaf 6 voor meer informatie over het opstellen van profielen.

 

De informatie vormt de basis voor Klarna's marketing en klantenanalyse, bedrijfs- en methodeontwikkeling en statistieken.

 

Binnen het programma van aanbiedingen en voordelen kunnen Klarna en Klarna's leveranciers en onderaannemers (namens Klarna) deze informatie gebruiken om met jou te communiceren en aanbiedingen en voordelen aan te bieden via fysieke post, sms'jes, e-mail, sociale media en andere digitale kanalen. Klarna en haar leveranciers en onderaannemers zullen hiervoor geen gebruikmaken van direct marketingkanalen (bijv. e-mail of sms-berichten) als je je hebt afgemeld voor direct marketing. (of als je geen toestemming hebt gegeven voor direct marketing, maar dat wettelijk verplicht is in jouw land.)

Je kunt je afmelden voor aanbiedingen en voordelen via een link in een e-mail van ons, of door contact met ons op te nemen. Je vindt onze contactinformatie in paragraaf 13.

 

De Klarna App

Als je de Klarna App gebruikt, zullen extra persoonsgegevens worden verwerkt (bijvoorbeeld, gegevens die je zelf hebt ingevoerd op basis van je toestemming) om de Diensten die je kiest te gebruiken in de Klarna App aan te bieden zoals hieronder uiteengezet. Bovendien zal, indien je ervoor kiest om een beloning in te wisselen of mee te doen aan een specifieke aanbieding, de aanbieder van dergelijke aanbiedingen kunnen constateren dat je gebruik maakt van diensten van Klarna. Het personaliseren van content houdt in dat er profielen worden opgesteld waarover je meer kunt lezen in paragraaf 6, profilering vormt een onlosmakelijk onderdeel van de Klarna App als online shopping assistent.

 

5. Intrekken van toestemming

Wanneer wij je persoonsgegevens verwerken op basis van toestemming of expliciete toestemming (bijvoorbeeld in verband met het indienen van een volmacht, het indienen van aanvullende informatie die aangeeft dat je een kwetsbare klant bent, of in het geval dat je bijzondere categorieën van persoonsgegevens uploadt naar onze Diensten), kun je deze toestemming intrekken door je gegevens in de Klarna App te verwijderen of door contact met ons op te nemen. Het intrekken van deze toestemming zal niet leiden tot enig nadeel voor jou, aangezien wij dit soort informatie niet nodig hebben om onze Diensten te kunnen leveren.

 

6. Profilering door Klarna en geautomatiseerde besluitvorming

"Profilering" betekent de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens om bepaalde persoonlijke aspecten die op jou betrekking hebben te evalueren, bijvoorbeeld om aspecten van je financiële situatie of je voorkeuren te analyseren of te voorspellen, zoals koopinteresses. Wij gebruiken profilering op basis van persoonsgegevens die wij over jou hebben om individuele of geautomatiseerde beslissingen te nemen, voor de volgende doeleinden:

Beslissingen zonder rechtsgevolgen en die je niet op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treffen 

Klarna neemt de volgende beslissingen zonder rechtsgevolgen of zonder gevolgen die je op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treffen;

Daarnaast gebruiken sommige van onze Diensten, zoals wanneer je bankrekeningen en vergelijkbare accounts in onze Klarna App koppelt, profilering om je de toepasselijke Dienst te kunnen leveren. Een voorbeeld is het aan jou verschaffen van voor jou relevante financiële inzichten of om te selecteren welke aanbiedingen we geven, in overeenstemming met de voorwaarden van de Dienst.

 

Beslissingen met rechtsgevolgen of die je op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treffen

“Geautomatiseerde besluitvorming, met rechtsgevolgen of die je op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treft” betekent dat bepaalde beslissingen met betrekking tot onze Diensten uitsluitend gebaseerd zijn op geautomatiseerde middelen,zonder enige interactie van een van onze medewerkers. Deze beslissingen hebben een aanmerkelijke impact op jou als consument, dat vergelijkbaar is met een rechtsgevolg. Door een dergelijke geautomatiseerde beoordeling verhogen wij de objectiviteit en transparantie van de besluitvorming bij het aanbieden van deze Diensten. 

Wij maken gebruik van dit soort geautomatiseerde besluitvorming wanneer wij:

Zie paragraaf 3 voor meer informatie over de soorten persoonsgegevens die voor deze doeleinden worden verwerkt.

Je hebt altijd het recht om bezwaar te maken tegen een geautomatiseerde beslissing met rechtsgevolgen of die je op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treft (samen met de bijbehorende profilering) door contact met ons op te nemen via het in paragraaf 13 genoemde e-mailadres. Een medewerker van Klarna zal dan naar je zaak kijken.

 

7. Met wie kunnen we je persoonsgegevens delen?

Wij kunnen je persoonsgegevens delen met de onderstaande categorieën van ontvangers, voor de onderstaande doeleinden. Met welke ontvangers wij je persoonsgegevens precies delen en voor welke doeleinden, hangt af van de Diensten die je gebruikt.  Daarbij nemen wij alle redelijke contractuele, wettelijke, technische en organisatorische maatregelen om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens met een adequaat beschermingsniveau worden behandeld. 

 

7.1 Leveranciers en onderaannemers

Klarna kan persoonsgegevens delen met leveranciers en onderaannemers die wij gebruiken om de Diensten aan je te leveren. Leveranciers en onderaannemers zijn bedrijven die alleen het recht hebben om de persoonsgegevens die zij van Klarna ontvangen namens Klarna te verwerken. Voorbeelden van dergelijke leveranciers en onderaannemers zijn software- en gegevensopslagaanbieders, aanbieders van diensten op het gebied van betalingsverwerking en bedrijfsadviseurs.

 

7.2 Winkels

Klarna deelt persoonsgegevens met de winkel die je bezoekt of waar je een aankoop doet (dit kunnen ook aan de winkels gelierde ondernemingen zijn indien je daarover bent geïnformeerd door de winkel). Dit wordt gedaan om de winkel in staat te stellen je aankoop en je relatie met de winkel of de gelieerde onderneming uit te voeren en te beheren, bijvoorbeeld voor het verifiëren van je identiteit, je de goederen toe te sturen, vragen en geschillen te beheren, om je relevante marketing te sturen en ook om fraude te voorkomen. De persoonsgegevens die met een winkel worden gedeeld, zijn onderworpen aan de privacyverklaring en beleid van de winkel. 

 

7.3 Betalingsdienstaanbieders, Accountinformatiediensten en financiële instellingen

 

7.3.1 Betalingsdienstaanbieders ("PSP's") en financiële instellingen

Betalingsdienstaanbieders bieden winkels en Klarna diensten aan voor het aanvaarden en verwerken van elektronische betalingen via verschillende betaalmethoden, waaronder kredietkaarten, betalingen per bank zoals automatische incasso's, bankoverschrijvingen, enz. Sommige winkels gebruiken PSP's waarmee ze je informatie delen voor de verwerking van betalingen. Dit doen ze in overeenstemming met de privacyverklaringen van de winkels. De winkels kunnen ook, voor de verwerking van de administratie van betalingen, van ons verlangen dat wij jouw informatie delen met PSP's. Sommige PSP's verzamelen en gebruiken je informatie ook onafhankelijk van elkaar in overeenstemming met hun eigen privacyverklaringen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een digitale portemonnee gebruikt.

Daarnaast kan Klarna je informatie delen met andere financiële instellingen om de transacties uit te voeren die je met jouw account verricht.

 

7.3.2 Accountinformatiediensten “Account Information Services” (“AIS”) en financiële instellingen

Wanneer je gebruik maakt van Klarna’s betaalmiddelen, kan Klarna voor fraudepreventie hulpmiddelen inzetten om jouw identiteit te verifiëren, zoals Bank Login, waarbij Klarna gebruik maakt van AIS om informatie van jouw online bank te verzamelen en te beoordelen. Klarna is de leverancier van AIS aan jou en in relatie tot jouw bank. Wanneer je met behulp van AIS inlogt bij jouw online bankrekening, verzamelt Klarna de noodzakelijke gegevens om de beoordeling uit te voeren. Wanneer je de Bank Login service gebruikt, slaat Klarna nooit jouw daadwerkelijke gebruikersgegevens op (zoals Bank-ID, PIN-code en TAN-code). In plaats daarvan worden deze gegevens wanneer je toegang hiertoe hebt direct aan jouw bank verstrekt, waarbij gebruik wordt gemaakt van een versleutelde verbinding die voldoet aan de relevante bancaire standaarden voor publieke en private sleutels.

 

7.4 Handelsinformatiebureaus

Als je een krediet aanvraagt (zie Paragraaf 4.1 hierboven voor een specificatie van onze kredietdiensten), kunnen jouw persoonsgegevens worden gedeeld met handelsinformatiebureaus,  om je kredietwaardigheid te beoordelen in verband met je aanvraag, om je identiteits- en contactgegevens te bevestigen en jou en andere klanten te beschermen tegen fraude.  Het delen van deze gegevens kwalificeert als een kredietbeoordeling.

In Nederland deelt Klarna jouw naam, adres en telefoonnummer met handelsinformatiebureaus zodat de kredietbeoordeling kan worden uitgevoerd. Deze kredietbeoordeling heeft geen invloed op je kredietwaardigheid.

De handelsinformatiebureaus zullen jouw informatie verwerken in lijn met hun eigen privacy statement en je kunt er hier achter komen met welke bureaus wij samenwerken.

Daarnaast geldt het volgende als je je hebt aangemeld voor Financiering: Klarna deelt jouw naam, geboortedatum, adres, in sommige gevallen email adres, informatie over jouw financieringsschuld en informatie over terugbetalingen (inclusief late terugbetalingen) met betrekking tot die schuld, met de Nederlandse Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR), in lijn met Nederlandse financiële wetgeving. De informatie die wordt gedeeld met BKR heeft mogelijk invloed op jouw toekomstige kredietwaardigheid en de mogelijkheid om krediet op te nemen.

Houd er rekening mee dat Klarna alleen de kredietwaardigheid heeft die we van een commercieel informatiebureau ontvangen, alleen in een scriptgegevensformaat. Dit betekent dat u het beste een kopie van de beoordeling kunt opvragen bij het handelsinformatiebureau als u een leesbare versie wilt zien.

 

7.5 Diensten voor fraudepreventie en identiteitscontrole

Je persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met bedrijven die diensten voor het voorkomen van fraude aanbieden, om je identiteit en de juistheid van de gegevens die je ons hebt verstrekt te controleren en om criminele activiteiten te voorkomen. De bedrijven waarmee we in Nederland samenwerken, worden hier opgesomd. Houd er rekening mee dat deze bedrijven je gegevens verwerken in overeenstemming met hun eigen privacyverklaringen.

 

7.6 Klarna Group

Je informatie kan worden gedeeld met bedrijven binnen de Klarna-groep, op basis van de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de bedrijfsvoering van Klarna.

 

7.7 Socialmedia-bedrijven

Als je contact met ons opneemt via social media-platforms zoals Facebook of Twitter, worden je gegevens door deze bedrijven opgeslagen en verwerkt, in overeenstemming met hun privacyverklaringen.

 

7.8 Een persoon met een volmacht voor jouw handelingen

Klarna zal je gegevens delen met een persoon die een volmacht heeft om jouw persoonsgegevens te ontvangen.  De gegevens worden gedeeld op basis van jouw toestemming. 

 

7.9 Google

Als je Google Maps gebruikt bij het afrekenen (bijvoorbeeld om je adres op te zoeken in het adresveld) of de Klarna App, verwerkt Google je gegevens in overeenstemming met Google Maps'/Google Earth's servicevoorwaarden en privacy beleid. Wanneer je via een webbrowser gebruik maakt van de Klarna App, dan verzamelt Google bovendien jouw toestelinformatie door middel van de reCAPTCHA dienst die in de webbrowser is geïmplementeerd. Soms gebeurt dit in combinatie met informatie die je invoert in de reCAPTCHA dienst. Google verwerkt deze informatie in lijn met haar eigen privacy beleid. Klarna verwerkt deze gegevens op grond van haar gerechtvaardigd belang ten behoeve van haar bedrijfsvoering, aangezien de reCAPTCHA dienst misbruik van onze diensten voorkomt.

 

7.10 Autoriteiten

Klarna kan noodzakelijke informatie bekendmaken aan instanties zoals politie, belastingdienst of andere instanties indien wij daartoe wettelijk verplicht zijn, of onder bepaalde omstandigheden indien je ons hierom hebt verzocht of indien dit vereist is voor het toepassen van belastingaftrek.  Een voorbeeld van een wettelijk verplichte openbaarmaking is voor de bestrijding van het witwassen van geld of om de financiering van terrorisme tegen te gaan.

 

7.11 Logistieke bedrijven

Klarna kan je informatie delen met logistieke bedrijven die de door jou bestelde goederen leveren, indien je ervoor gekozen hebt om de pakketten te volgen. Voorbeelden van gegevens die we delen zijn contactinformatie en persoonlijke gegevens en trackingnummer. Houd er rekening mee dat de logistieke bedrijven je gegevens verwerken in overeenstemming met hun eigen privacyverklaringen.

 

7.12 Partners binnen de Personal Finance Service en het Aanbiedingen  en Voordelenprogramma

Klarna kan je informatie delen bij de verkoop van onbetaalde schulden of bij opdrachtgeving to incasso aan derden, bijvoorbeeld aan incassobureaus. Het delen van persoonsgegevens gebeurt dan op basis van een legitiem belang van het incasseren en verkopen van schulden. De incassobureaus verwerken jouw gegevens in overeenstemming met hun eigen privacyverklaringen of als verwerker van Klarna. De incassobureaus kunnen mogelijk ook informatie over je onbetaalde schuld delen met handelsinformatie bureaus, hetgeen invloed kan hebben op je kredietwaardigheid en de mogelijkheid om in de toekomst krediet op te nemen.

 

7.13 Incassobureaus en andere opkopers van vorderingen

Klarna kan je informatie delen bij de verkoop van onbetaalde schulden of bij opdrachtgeving incasso aan derden, bijvoorbeeld aan incassobureaus. Het delen van persoonsgegevens gebeurt dan op basis van een legitiem belang van het incasseren en verkopen van schulden. De incassobureaus of andere opkopers van vorderingen verwerken jouw gegevens in overeenstemming met hun eigen privacyverklaringen of als verwerker van Klarna. De incassobureaus of andere opkopers van vorderingen kunnen mogelijk ook informatie over je onbetaalde schuld delen met handelsinformatie bureaus, hetgeen invloed kan hebben op je kredietwaardigheid en de mogelijkheid om in de toekomst krediet op te nemen.

 

7.14 Gelieerde netwerken

Klarna kan informatie delen over het feit dat je op een gesponsorde link hebt geklikt (i.e. links die producten of diensten van winkels promoten) met zogenaamde "gelieerde netwerken". Deze gegevens worden gedeeld als je op een gesponsorde link klikt, waarna je wordt omgeleid naar de website van de winkel via het "gelieerde netwerk". Het gelieerde netwerk plaatst mogelijk een tracking technologie op je toestel dat het gegeven bevat dat je geklikt hebt op een gesponsorde link via een van Klarna's applicaties, zodat je bezoek aan een winkel getrackt kan worden om een potentiele commissie voor Klarna te berekenen. De gelieerde netwerken kunnen jouw persoonsgegevens verwerken in lijn met hun eigen privacy statements.

 

7.15 Desinvestering

 

8. Waar verwerken wij je persoonsgegevens?

Wij streven er altijd naar om je persoonsgegevens binnen de EU/EER te verwerken. In bepaalde situaties, zoals wanneer wij persoonsgegevens delen met een bedrijf, leverancier of onderaannemer van de Klarna groep buiten de EU/EER, kunnen je persoonsgegevens echter worden doorgegeven aan en verwerkt in een bestemming buiten de EU/EER. Als de winkel waar je winkelt zich buiten de EU/EER bevindt, betekent het delen van je persoonsgegevens met de winkel ook dat jouw gegevens buiten de EU/EER worden verwerkt. 

Wij zorgen dat een adequaat beschermingsniveau in stand wordt gehouden en dat correcte verwerking van persoonsgegevens adequaat gewaarborgd wordt in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming, zoals de AVG, wanneer wij je gegevens buiten de EU/EER verwerken. Deze waarborgen bestaan erin dat het derde land of de staat in kwestie onderworpen is aan een besluit van de Europese Commissie om het beschermingsniveau passend te verklaren of de modelcontractbepalingen van de Europese Commissie ten uitvoer te leggen. 

 

9. Hoelang verwerken wij je persoonsgegevens?

Wij zullen je persoonsgegevens verwerken gedurende de periode die nodig is voor bepaalde doeleinden van onze verwerking Deze doeleinden zijn beschreven in deze privacyverklaring. Dit betekent dat wij je persoonsgegevens, ook al stoppen wij met de verwerking van je persoonsgegevens voor het ene doel, zullen bewaren als deze nog voor een ander doel moeten worden verwerkt, waarbij wij ze alleen voor dat andere doel zullen gebruiken. In het bijzonder:

 

10. Je rechten met betrekking tot persoonsgegevens

11. Hoe zit het met cookies en andere tracking-technologieën?

Om een op maat gesneden en “smoooth” ervaring te leveren, gebruiken we cookies en soortgelijke tracking-technologieën in onze online applicaties, zoals onze website, de Klarna App en de kassa's van winkels die samenwerken met Klarna. U kunt meer informatie vinden over de door ons gebruikte trackingtechnologieën en de relevante trackingtechnologieën accepteren of weigeren in de betreffende applicatie. 

 

12. Updates van deze privacyverklaring 

Wij werken voortdurend aan het verbeteren van ons service-aanbod, zodat je een nog betere gebruikerservaring krijgt. Dit omvat zowel wijzigingen in bestaande Diensten als de introductie van nieuwe Diensten. Het is daarom belangrijk dat je deze privacyverklaring elke keer dat je een Klarna Dienst gebruikt leest, aangezien de verwerking van je persoonsgegevens veranderd kan zijn sinds je voor het laatst een van onze Services gebruikte.

 

13. Contactgegevens.

Klarna Bank AB (publ) is geregistreerd in het Zweedse handelsregister onder het registratienummer 556737-0431 met ons hoofdkantoor aan Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden.

Klarna heeft een functionaris gegevensbescherming en een team van specialisten op het gebied van gegevensbescherming dat uitsluitend met gegevensbescherming en privacy werkt. We hebben ook een speciaal team binnen onze klantenservice dat zich bezighoudt met gegevensbescherming. Je kunt ze altijd bereiken via dataprotectie@klarna.nl.

Klarna Bank AB (publ) is onderworpen aan de Zweedse wet inzake gegevensbescherming. Bezoek www.klarna.com voor meer informatie over Klarna.

 

Laatst bijgewerkt op 4 januari 2021.